то имеет права на иевскую –усь | У”крањнське барокоФ. “еатральне мистецтво. | –ел≥г≥¤, мистецьк≥ набутки словТ¤н. | —коворода | “рип≥льська та „ерн¤х≥вська культури. | ультурний процес ”крањни у ’V≤≤≤ ст. | —ловТ¤нська писемн≥сть. | јрх≥тектура та образотворче мистецтво. | ”крањна в друг≥й половин≥ ’V≤≤ стол≥тт¤.
*** ” –јѓЌ—№ »… ≈“Ќќ—.
≤.—тан украњнського етносу
.
≤≤
.
ѕричини занепаду руського етносу
≤≤≤
.
ћожливост≥ русько-украњнського етносу
IV
.
ћожливий вар≥ант розвитку планетарного сусп≥льства в ’’≤ стор≥чч≥
V
.
ўо дал≥?
ѕерепис населенн¤
|
ѕереписи Ќаселенн¤
Ќј— ћќ√Ћќ Ѕ”“» Ѕ≤Ћ№Ў≈...
Ћеон≥д «ал≥зн¤к
¬≤ƒ — Ћј¬»Ќ≤¬ ƒќ ” –јѓЌ—№ ќѓ Ќј÷≤ѓ
3. “–»ѕ≤Ћ№÷≤:
’“ќ ¬ќЌ»?
¬ наш доленосний дл¤ ”крањни час питанн¤
≥сторичних корен≥в украњнського народу набуло небувалоњ актуальност≥.
јдже народ, ¤кий не знаЇ своЇњ ≥стор≥њ ≥ забуваЇ власне минуле,
не маЇ майбутнього, тобто приречений з≥йти з арени ≥стор≥њ.
ѕо¤снюЇтьс¤ це тим, що ≥сторична св≥дом≥сть ус¤кого етносу
Ї потужним консол≥дуючим фактором дл¤ нього. “ому завойовники
завжди намагалис¤ позбавити гноблен≥ народи њхньоњ власноњ
≥стор≥њ. “ак, оф≥ц≥йна ≥стор≥¤ –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ проголошувала
ињвську –усь першим етапом рос≥йськоњ державност≥, в≥дсуваючи
витоки украњнського народу у п≥знЇ середньов≥чч¤.
—казане спонукаЇ звернутис¤ до складного
питанн¤ походженн¤ украњнського етносу. Ќе маючи ≥люз≥й щодо
остаточного його вир≥шенн¤, зупинимось лише на вузлових проблемах,
у розв'¤занн≥ ¤ких ≥сторична наука дос¤гла певних усп≥х≥в.
—в≥домо не будемо торкатис¤ надто екзотичних
верс≥й формуванн¤ украњнського народу, за ¤кими ™русалим постаЇ
¤к слов'¤нське м≥сце Ћель-–уса, гун јтило перетворюЇтьс¤ на
украњнц¤ √атила, а етнон≥м етруски розшифровуЇтьс¤ ¤к "это
русские". Ќа в≥дм≥ну в≥д згаданих фантастичних погл¤д≥в, в≥домо
чотир≥ головн≥ концепц≥њ етногенезу украњнц≥в, ¤к≥ науково
обгрунтовувалис¤ з р≥зним усп≥хом р≥зними досл≥дниками:
п≥зньосередньов≥чна, давньоруська, ранньо-слов'¤нська
та трип≥льсько-ар≥йська. ѕерша ≥ останн¤, на нашу думку, найменш
переконлив≥.
«а п≥зньосередньов≥чною верс≥Їю украњнц≥
¤к етнос з'¤вилис¤ не ран≥ше XIV -- XVI ст. внасл≥док розбитт¤
татарами давньоруського народу. ÷¤ за≥деолог≥зована концепц≥¤
в≥дображаЇ ≥мперськ≥ претенз≥њ на ≥сторичну спадщину ињвськоњ
–ус≥. ¬она декларуЇтьс¤ в ус≥х рад¤нських п≥дручниках з ≥стор≥њ
—–—– та ”–—– ≥ базуЇтьс¤ на в≥домих тезах ÷ ѕ–— 1954 р.
про св¤ткуванн¤ "возз'Їднанн¤" ”крањни з –ос≥Їю. Ѕ≥льш серйозних
наукових аргумент≥в на користь ц≥Їњ концепц≥њ не ≥снуЇ, ¤кщо
не брати до уваги к≥лькох в≥дверто пропагандистських ≥ декларативних
праць ¬.ћаврод≥на (1948, 1971, 1978), розкритикованих ще у
стал≥нськ≥ часи його ж московськими колегами (¬опроси истории,
1951, є5, с.137-139).
¬ X≤V -- XVI ст. украњнський етнос виступаЇ
¤к ¤скрава, сформована, своЇр≥дна етн≥чна сп≥льнота. ќднак
приб≥чники п≥зньосередньов≥чноњ верс≥њ тверд¤ть, що
народженн¤ украњнського народу сталос¤ саме у цей час. ¬иникаЇ
правом≥рне питанн¤: ¤к м≥г консол≥дуватис¤ своЇр≥дний ≥ численний
народ саме в пер≥од деструкц≥њ ≥ розпаду, коли його етн≥чн≥
територ≥њ були роздерт≥ ≥ под≥лен≥ м≥ж р≥зними агресивними
сус≥дами (татари, Ћитва, ”горщина, ѕольща)? ќчевидно, в≥н
сформувавс¤ ран≥ше, в б≥льш спри¤тливий дл¤ цього час Їдиноњ
нац≥ональноњ держави - ињвська –усь.
«а п≥зньосередньов≥чною концепц≥Їю походженн¤
украњнц≥в, вони з нев≥домих причин стають наймолодшим етносом
™вропи. « цих позиц≥й неможливо по¤снити чому близьк≥ родич≥
≥ сус≥ди украњнц≥в пол¤ки, словаки, чехи за науковими даними
старш≥ в≥д нас у 2-3 рази. Ѕ≥льше того украњнц≥ ви¤вл¤ютьс¤
молодшими в≥д пох≥дного в≥д них етносу рос≥¤н. јдже ще в≥домий
рос≥йський ≥сторик ¬. лючевський визначив час народженн¤ рос≥йського
етносу другою половиною ’≤≤ ст: "¬ особ≥ кн¤з¤ јндр≥¤ (Ѕоголюбського)
великорос вперше виступив на ≥сторичну арену". ¬же не кажу
про нещисленних про≥мперськи налаштованих ≥сторик≥в та пол≥тичних
д≥¤ч≥в, ¤к≥ й донин≥ вважвють ињвську –усь першою рос≥йською
державою, а њњ кн¤з≥в рос≥¤нами.
¬се це породжуЇ серйозн≥ сумн≥ви щодо
правдивост≥ оф≥ц≥йноњ за рад¤нських час≥в п≥зньосередньов≥чноњ
верс≥њ походженн¤ украњнц≥в.
¬ наш час черговоњ спроби в≥дродженн¤
незалежноњ ”крањни зТ¤вилос¤ багато аматорських розв≥док,
в ¤ких в м≥ру своЇњ об≥знаност≥ р≥зн≥ автори викладають
власне баченн¤ складноњ проблеми украњногенези. —еред них
≥ так звана трип≥льсько-ар≥йська верс≥¤, за ¤кою украњнц≥
Ї пр¤мими нащадками трип≥льц≥в та праар≥йц≥в, що мешкали в
”крањн≥ близько 6 тис. рок≥в тому. „и п≥дтверджуЇ сучасна
археолог≥чна наука такий давн≥й в≥к украњнського етносу?
Ќаприк≥нц≥ епохи каменю 7-6 тис. рок≥в
тому на украњнських теренах поширилас¤ нова, прогресивна в≥дтворююча
економ≥ка в архањчн≥й форм≥ мотичного землеробства та присадибного
тваринництва. ѓњ остаточна перемога в ”крањн≥ пов"¤зана з
поширенн¤м у л≥состеповому ѕравобережж≥ культури “рип≥лл¤.
ќстанн¤ датуЇтьс¤ ”-1” тис. до н.е. ≥ прийшла в ”крањну з
п≥вденного заходу, з басейн≥в —ерету та ѕруту.
≈коном≥чною основою ц≥Їњ ¤скравоњ археолог≥чноњ
сп≥льноти було вирощуванн¤ пшениц≥ та ¤чменю, а також розведенн¤
великоњ рогатоњ худоби, к≥з, овець, свиней. ќрне землеробство
трип≥льц≥в мало перелогову форму. « виснаженн¤м земл≥ трип≥льц≥
пересел¤лис¤ дал≥ на сх≥д ≥ врешт≥ освоњли вс≥ придатн≥ дл¤
њх землеробськоњ системи чорноземи в≥д арпат до ƒн≥пра.
ќкрем≥ м≥дн≥ прикраси, шила, нож≥ та
сл≥ди металург≥њ на трип≥льських поселенн¤х св≥дчать, що б≥льш≥сть
з них належить до м≥дно-кам"¤ноњ доби. јрхеологи розп≥знають
трип≥льськ≥ поселенн¤ насамперед за досконалим, багато орнаментованим
глин¤ним посудом. ¬ишуканий л≥н≥йний та сп≥ральний орнамент
червоного, коричневого, чорного та б≥лого кольор≥в вкриваЇ
жовту поверхню столового посуду (ћал. 4).
“рип≥льськ≥ пр¤мокутн≥ глинобитн≥ житла
з дерев"¤ним каркасом ст≥н над глин¤ною дол≥вкою Ї типовим
прикладом балканськоњ домобуд≥вноњ традиц≥њ, ¤ка виникла у
”≤≤-”≤ тис. до н.е. у —х≥дн≥й √рец≥њ. ”крањнська
хата-мазанка ¤вл¤Ї собою њњ п≥зньосередньов≥чний
про¤в. „исленн≥ глин¤н≥ статуетки ж≥нок та посуд поселень
трип≥льц≥в вказують на балканськ≥ корен≥ культури. ѕро це
ж св≥дчить ≥ њх своЇр≥дний середземноморський
антрополог≥чний тип (ћал. 4).
“рип≥льське землеробська людн≥сть дос¤гла
високого р≥вн¤ розвитку ≥ сто¤ла на пороз≥ цив≥л≥зац≥њ. ќстанньою
називають такий р≥вень соц≥ально-економ≥чного розвитку сусп≥льства,
коли виникають м≥ста ≥ писемн≥сть. ¬еличезн≥ трип≥льськ≥ поселенн¤
ћайданецьке, “аль¤нки, ƒоброводи та ≥нш≥, ¤к≥ нал≥чують до
3 тис. жител ≥ займають площу 200-400 га, по праву вважаютьс¤
протом≥стами. ∆итла тут розташован≥ концентричними колами,
¤к≥ з"Їднувалис¤ з центром численими рад≥альними вулиц¤ми.
Ќаселенн¤ цих племенних центр≥в перевищувало 10 тис. ос≥б.
—кладна знакова система трип≥льських
орнамент≥в та глин¤н≥ кон≥чн≥ ф≥шки ≥ кульки дл¤ л≥чби св≥дчать,
що трип≥льц≥ сто¤ли на пороз≥ запровадженн¤ письма. ќтже,
трип≥льськ≥ протом≥ста та протописемн≥сть дають п≥дстави вважати
“рип≥лл¤ протоцив≥л≥зац≥Їю. ќднак переступити пор≥г цив≥л≥зац≥њ
трип≥льц¤м так ≥ не вдалос¤ через певн≥ вади економ≥ки та
природн≥ негаразди, ¤к≥ сп≥ткали сусп≥льство в 1” тис. до
н. е. Ќа¤вн≥сть г≥гантських обшир≥в родючих чорнозем≥в штовхала
трип≥льц≥в на екстенсивний шл¤х розвитку, що заважало прогресивному
розвитку економ≥ки.
≈кстенсивна перелогова система орного
землеробства зумовила спочатку заселенн¤, а пот≥м виснаженн¤
вс≥х придатних дл¤ господарськоњ системи чорнозем≥в ѕравобережноњ
”крањни. «м≥ни кл≥мату в б≥к зростанн¤ посушливост≥ й поширенн¤
степ≥в довершили колапс землеробськоњ економ≥ки, ¤ка була
фундаментом процив≥л≥зац≥њ “рип≥лл¤.
¬ичерпанн¤ можливостей екстенсивного
землеробства, знищенн¤ л≥с≥в на значних обширах, ¤к≥ перетворилис¤
на потенц≥йн≥ пасовиська, поширенн¤ степ≥в у зв"¤зку з аридизац≥Їю
кл≥мату наприк≥нц≥ 1” тис. до н. е. ( ременецкий, 1991, с.175)
стимулювали п≥двищенн¤ рол≥ в≥дг≥нного скотарства.
«наченн¤ “рип≥лл¤ у перв≥сн≥й ≥стор≥њ
”крањни пол¤гаЇ в тому, що саме з ним пов"¤зана остаточна
перемога в≥дтворюючоњ економ≥ки на украњнських земл¤х у 1”
тис. до н.е. ѕерех≥д частини трип≥льц≥в в≥д землеробства до
скотарства знаменував к≥нець трип≥льськоњ стор≥нки в давн≥й
≥стор≥њ ”крањни.
ѕ≥вн≥чно-сх≥дними сус≥дами трип≥льц≥в
були м≥сцев≥ мисливсько-рибальськ≥ племена ѕол≥сс¤, Ћ≥вобережж¤
ƒн≥пра, Ќадпорожж¤. «а доби неол≥ту у ”-≤” тис. до н.е. вони
розвивалис¤ п≥д сильним впливом своњх п≥вденно-зах≥дних сус≥д≥в
- високорозвинених трип≥льських землероб≥в ≥ тваринник≥в ѕравобережж¤.
¬насл≥док цього впливу та поширенн¤ степ≥в через аридизац≥ю
кл≥мату вищезгадан≥ автохтонн≥ мисливсько-рибальськ≥ сусп≥льства
п≥вн≥чних Ївропеоњд≥в почали переходити до скотарства ≥
трансформуватис¤ у найдавн≥шу ≥ндоЇвропейську
сп≥льноту 1” тис. до н.е. - середньостог≥вську культуру л≥состепового
ѕодн≥пров"¤ («ал≥зн¤к, 1994, с.90-91).
—котарськ≥ навички трип≥льц≥в прижилис¤
й швидко розвинулис¤ у спри¤тливих умовах степ≥в та л≥состеп≥в
Ћ≥вобережноњ ”крањни. —тада кор≥в та овець весь час пересувалис¤
в пошуках пасовиськ, що вимагало в≥д скотар≥в рухливого способу
житт¤. ÷е стимулювало винайденн¤ кол≥сного транспорту, прирученн¤
в 1” тис. до н.е. кон¤. ѕост≥йн≥ пошуки нових пасовиськ призводили
до в≥йськових сутичок з сус≥дами, що м≥л≥таризувало сусп≥льство.
” скотар≥в на в≥дм≥ну в≥д землероб≥в не ж≥нка, а чолов≥к Ї
главою в с≥м"њ та род≥, оск≥льки все житт¤ забезпечують пастухи
та воњни. ћожлив≥сть накопиченн¤ худоби в одних руках створила
умови дл¤ майбутнього розшаруванн¤ сусп≥льства. «"¤вл¤Їтьс¤
в≥йськова ел≥та. ћ≥л≥тар≥зац≥¤ спричинила буд≥вництво фортець,
поширенн¤ культ≥в бога-воњна та пастуха, бойовоњ кол≥сниц≥,
зброњ, кон¤, сонц¤-колеса, вогню тощо.
÷≥ ранн≥ нап≥вкочов≥ скотар≥ залишили
мало поселень, але величезну к≥льк≥сть могил. јрхеологи добре
знають так званий степовий поховальний комплекс. …ого найважлив≥шими
елементами Ї курганний насип, покладанн¤ неб≥жчика на спин≥
з п≥д≥гнутими ногами, посипанн¤ червоною фарбою-вохрою. ¬
могили часто клали зброю (кам"¤н≥ бойов≥ молоти та булави),
глин¤н≥ горщики, орнаментован≥ в≥дбитками плетеного шнура,
кам"¤н≥ антропоморфн≥ стели (ћал. 5). Ќер≥дко в кутах могильноњ
¤ми знаход¤ть колеса, ¤к≥ символ≥зували поховальний в≥з.
Ќайдавн≥шими скотар¤ми п≥вдн¤ ”крањни
були середньостог≥вськ≥ племена 1” тис. до н.е. межир≥чч¤
ƒн≥пра та ƒону. ¬≥д них походить ¤мна культура, нос≥њ ¤коњ
просунулис¤ з ѕ≥вн≥чного Ќадчорномор"¤ та Ќадазов"¤ по степов≥й
зон≥ на зах≥д до ѕодунав"¤, на п≥вдень до ѕередкавказз¤ та
на сх≥д до ѕоволжж¤, ѕ≥вн≥чного азахстану ≥ нав≥ть дал≥ до
јлтаю (ћал. 6).
Ќебувале за розмахом розселенн¤ спор≥днених
етнос≥в на безкрањх степових обширах в≥д —ереднього ƒунаю
до јлтаю по¤снюЇтьс¤ њх рухливою скотарською економ≥кою, поширенн¤м
кол≥сного транспорту, т¤глових тварин (бик, к≥нь), вершництва.
–азом ≥з скотарством поширилась мова та культура народу, ¤кий
перший опанував ≥ був нос≥Їм ц≥Їњ новоњ форми перв≥сноњ економ≥ки
- пра≥ндоЇвропейц≥в. ¬они були пращурами великоњ мовно-культурноњ
с≥мТњ народ≥в, що у ≤≤≤- ≤≤ тис. до н.е. заселила величезн≥
простори в≥д «ах≥дноњ ™вропи до ≤нд≥њ. ƒо нењ вход¤ть численн≥
кельтськ≥, романськ≥, германськ≥, словТ¤нськ≥, балтськ≥, фрак≥йськ≥,
≥ндо-≥ранськ≥ та ≥нш≥ народи ™враз≥њ («ал≥зн¤к, 1994, с.78-117).
ќтже, п≥сл¤ кам'¤ноњ доби 5 -- 6 тис.
рок≥в тому ”крањна стаЇ тереном протисто¤нн¤ мирноњ ос≥лоњ
землеробськоњ цив≥л≥зац≥њ войовничому скотарському св≥ту степ≥в
™враз≥њ. ÷е зумовило драматизм ≥стор≥њ ”крањни в≥д трип≥льськоњ
епохи до наших дн≥в. оли ѕравобережну ”крањну займали нащадки
землероб≥в Ѕлизького —ходу -- трип≥льськ≥ племена (ћал. 7),
у л≥со-степовому ѕодн≥пров'њ м≥сцева пра≥ндоЇвропейська людн≥сть
перейшла до скотарства.
Ќайдавн≥ш≥ ≥ндоЇвропейськ≥ скотар≥ та
трип≥льськ≥ нащадки близькосх≥дних землероб≥в п≥вдн¤ ”крањни
вплинули на формуванн¤ антрополог≥чного типу украњнц≥в.
¬ етнокультурному в≥дношенн≥ ≥ндоЇвропейськ≥
степовики були своЇр≥дними антиподами землеробського населенн¤
Ѕалкан, зокрема його п≥вн≥чно-сх≥дному форпостов≥ трип≥льськ≥й
культур≥. «емлеробський трип≥льський та скотарський ≥ндоЇвропейський
св≥ти принципово р≥знилис¤ один в≥д одного походженн¤м, типом
економ≥ки, матер≥альною та духовною культурою, антрополог≥чним
типом населенн¤ та ≥ншими етновизначальними ознаками. Ќаприклад,
¤кщо трип≥льц≥ були невисокими, тенд≥тними, темноп≥гментованими
сх≥дними середземноморц¤ми, то перш≥ скотар≥ за своЇю антрополог≥Їю
наближалис¤ до п≥вн≥чних Ївропењд≥в- високий зр≥ст, масивний
скелет, очевидно св≥тла п≥гментац≥¤.
ќтже, визнанн¤ згаданих найдавн≥ших
скотар≥в ≥ндоЇвропейц¤ми ( а в цьому не сумн≥ваЇтьс¤ переважна
б≥льш≥сть фах≥вц≥в св≥ту), передбачаЇ висновок, що њхн≥ антиподи
трип≥льц≥, ¤к ≥ вс¤ балканська протоцив≥л≥зац≥¤ VII -- IV
тис.до н.е., не були ≥ндоЇвропейськими. ј ¤кщо так, то украњнц≥,
що належать до ≥ндоЇвропейськоњ с≥м'њ народ≥в, не могли бути
пр¤мими ≥ безпосередн≥ми нащадками трип≥льц≥в, ¤к це стверджують
останн≥м часом у де¤ких науково-публ≥цистичних статт¤х.
„ому саме трип≥льська культура обрана
на роль пращура украњнц≥в? јдже прот¤гом останн≥х 5 тис.рок≥в
на украњнських теренах розвивалос¤ в р≥зний час не менше сотн≥
стародавн≥х етнос≥в, сл≥дами ¤ких Ї численн≥ археолог≥чн≥
культури. ƒо реч≥, повним аналогом “рип≥ллю ”крањни Ї синхронна
њй культура яншао итаю. ќтже, формально людн≥сть останньоњ
ми також повинн≥ визнати праукрањнц¤ми, ¤кби не дан≥ антрополог≥њ,
¤к≥ св≥дчать, що нос≥њ китайського аналогу “рип≥лл¤ були типовими
монголоњдами.
Ќ≥що не зникаЇ безсл≥дно. ЌемаЇ сумн≥ву,
що культурн≥ надбанн¤ сотень стародавн≥х народ≥в, ¤к≥ мешкали
на украњнських земл¤х до по¤ви тут украњнц≥в, стали складовою
частиною культури останн≥х. јле це не значить, що трип≥льц≥в,
праар≥йц≥в, к≥ммер≥йц≥в, ск≥ф≥в, сармат≥в сл≥д вважати украњнц¤ми.
” наш≥й кров≥ Ї ≥ гени п≥текантроп≥в, чого звичайно недостатньо,
щоб назвати њх украњнц¤ми.
јвтори численних псевдонаукових верс≥й
походженн¤ украњнц≥в ¤к правило плутають украњнц≥в з ≥хн≥ми
пращурами. ќстанн≥ми можна вважати вс≥х наших попередник≥в
(в тому числ≥ ≥ трип≥льц≥в), з елемент≥в культури ¤ких склалас¤
у св≥й час украњнська культура. ультура вс¤кого народу Ї
неповторною сполукою успадкованих в≥д попередник≥в культурних
надбань. Ќарод народжуЇтьс¤ не коли зТ¤вл¤Їтьс¤ окрема складова
його культури, а коли ц≥ численн≥ складов≥ зливаютьс¤ в неповторний
етн≥чний комплекс.
ќтже, принципово нев≥рно повн≥сть заперечувати
будь-¤кий вплив трип≥льц≥в на етногенез украњнського народу.
як ≥ ≥нш≥ стародавн≥ етноси, що мешкали на земл¤х ”крањни
до по¤ви тут украњнц≥в трип≥льц≥ зробили св≥й внесок в наш
етнокультурний комплекс. «окрема про певний вплив трип≥льц≥в
на антрополог≥чний тип украњнц≥в писали антропологи.
Ќа принципову р≥зницю м≥ж "в≥рменоњдним"
трип≥льським та украњнським антрополог≥чними типами вказували
посл≥довники видатного украњнського антрополога ‘.¬овка -
™ндик, ўербак≥вський, ѕетров. “ак званий украњнський антрополог≥чний
тип за ‘.¬овком Ї насл≥дком зм≥шуванн¤ трип≥льц≥в з найдавн≥шими
≥ндоЇвропейськими скотар¤ми, ¤к≥ 5 -- 6 тис.рок≥в тому рухались
з л≥состепового ѕодн≥пров'¤ на ƒунай. «гаданий антрополог
та його посл≥довники вважали, що в≥дносно високий зр≥ст та
м≥цна статура б≥льшост≥ украњнц≥в -- це спадщина ≥ндоЇвропейських
скотар≥в, а "чорн≥њ брови, кар≥њ оч≥" -- трип≥льц≥в (ѕетров
, 1992, с.104 -- 107).
ѕро зм≥шуванн¤ тенд≥тних трип≥льц≥в
з масивними степовиками-≥ндоЇвропейц¤ми св≥дчить поступове
зменшенн¤ масивност≥ скелету останн≥х, простежене сучасними
украњнськими антропологами по к≥стках найдавн≥ших скотар≥в
п≥вдн¤ ”крањни. ¬насл≥док цього зм≥шанн¤ ≥ постав украњнський
антрополог≥чний тип, до ¤кого належить б≥льше 70% с≥льського
населенн¤ сучасноњ ”крањни. ¬≥н характеризуЇтьс¤ в≥дносно
високим зростом, м≥цною статурою, темною п≥гментац≥Їю, круглим
черепом, пр¤мим носом, вузькою та середньою шириною обличч¤.
÷ими особливост¤ми в≥дзначалос¤ кор≥нне населен¤ л≥состеповоњ
”крањни прот¤гом останн≥х 3 тис.рок≥в (—егеда, 1990).
ќднак по¤ву антрополог≥чного типу, до
¤кого належить б≥льш≥сть сучасних украњнц≥в, не можна вважати
народженн¤м украњнського етносу. јдже до цього ж украњнського
або динарського антрополог≥чного типу кр≥м украњнц≥в належать
≥нш≥ слов'¤нськ≥ народи -- словаки, серби, хорвати, словени,
чорногорц≥. ѕ≥вн≥чн≥ слов'¤ни (пол¤ки, б≥лоруси, рос≥¤ни)
разом з балтами належать до ≥ншого, так званого в≥сл¤нського
антрополог≥чного типу, ¤кий характеризуЇтьс¤ св≥тлим забарвленн¤м
волосс¤, очей, шк≥ри, в≥дносно невисоким зростом, значною
шириною обличч¤, часто довгою головою.
—учасний р≥вень розвитку науки дозвол¤Ї
ставити питанн¤ про визначенн¤ етномовних характеристик людност≥,
що лишила в л≥состепах ѕравобережноњ ”крањни пам"¤тки трип≥льськоњ
культури. јрхеолог≥чн≥ дан≥ неспростовно св≥дчать, що “рип≥лл¤
Ї крайн≥м п≥вн≥чно-сх≥дним про¤вом своЇр≥дного св≥ту найдавн≥ших
землероб≥в ™вропи, в≥домих археологам п≥д назвою балкано-дунайського
неол≥ту. јле й на Ѕалканах ц¤ людн≥сть не була автохтонною
≥ прийшла сюди з близького —ходу, точн≥ше з п≥вдн¤ ћалоњ јз≥њ
(ћал. 7).
—права в тому, що близько 10 тис. рок≥в
тому криза мисливського господарства в —ир≥њ, ѕалестин≥, на
п≥вдн≥ јнатол≥њ зумовила винайденн¤ ≥ поширенн¤ в≥дтворюючого
господарства - мотичного землеробства та прим≥тивного тваринництва.
¬ирощуванн¤ пшениц≥, ¤чменю, розведенн¤ овець, к≥з забезпечило
сусп≥льство њжею ≥ призвело до демограф≥чного вибуху на Ѕлизькому
—ход≥. Ќадлишки населенн¤ почали розсел¤тис¤ на сус≥дн≥, мало
заселен≥ терени: на сх≥д до ≤нд≥њ, на п≥вдень в јрав≥ю, на
зах≥д в ѕ≥вн≥чну јфрику.
ќдин з головних шл¤х≥в розселенн¤ найдавн≥ших
землероб≥в ≥ тваринник≥в починавс¤ в ѕ≥вденн≥й јнатол≥њ ≥
в≥в на зах≥д островами ≈гейського мор¤ в —х≥дну √рец≥ю. ”
”ѕ тис. до н. е. вих≥дц≥ з јнатол≥њ принесли на п≥вдень Ѕалканського
п≥востр≥ва навички в≥дтворюючого господарства, культурн≥ рослини
(пшеницю, ¤чм≥нь, сочевицю), домашн≥х тварин (в≥вц≥, кози),
близькосх≥дн≥ культуру та мову. ÷≥ люди належали до сх≥дносередземноморського
антрополог≥чного типу, ¤кий характеризуЇтьс¤ грацильн≥стю
(тонкок≥сн≥стю), невисоким зростом, темною п≥гментац≥Їю, скошеним
чолом ≥ великим носом своЇр≥дноњ форми.
ѕоступово просуваючись на п≥вн≥ч нащадки
найдавн≥ших близькосх≥дних землероб≥в дос¤гли ƒунаю ≥ рушили
його долиною на зах≥д в ÷ентральну ™вропу ≥ на сх≥д на ѕравобережну
”крањну. “ак, разом з навичками землеробства ≥ тваринництва
близькосх≥дний за походженн¤м етнокультурний комплекс поширивс¤
в ”ѕ-1” тис. до н. е. в ѕ≥вденн≥й та ÷ентральн≥й ™вроп≥. “рип≥льська
культура - ¤скравий про¤в цього культурно-≥сторичного ¤вища
м≥ж —х≥дними арпатами ≥ ƒн≥пром (ћал. 4, 7).
ѕ≥вн≥чними сус≥дами цих найдавн≥ших
землероб≥в ™вропи були аборигени мисливц≥ та рибалки Ќ≥мецькоњ,
ѕольськоњ, ѕол≥ськоњ низовини та Ћ≥вобережж¤ ƒн≥пра. ÷¤ перв≥сна,
досить в≥дстала людн≥сть в ”-1” тис. до н. е. розвивалас¤
п≥д прогресивним впливом б≥льш розвинених прибульц≥в з п≥вдн¤.
¬≥д людност≥ балкано-дунайського неол≥ту аборигени-мисливц≥
л≥совоњ зони ™вропи отримали навички виготовленн¤ глин¤ного
посуду, землеробства, тваринництва, прим≥тивноњ металург≥њ
м≥д≥ тощо.
як уже зазначалос¤, в ≤”-≤≤ тис. до
н.е. на баз≥ згаданоњ аборигенноњ людност≥ постала ≥ндоЇвропейська
с≥м"¤ народ≥в, до ¤коњ належить переважна б≥льш≥сть мешканц≥в
сучасноњ ™вропи. Ѕ≥льш≥сть досл≥дник≥в вважаЇ, що формуванн¤
пра≥ндоЇвропейськоњ мови та культури почалос¤ в ” тис. до
н.е. в ѕ≥вденн≥й ”крањн≥ в ход≥ контакт≥в з трип≥льц¤ми м≥сцевоњ
людност≥ л≥со-степового ѕодн≥пров"¤ та Ћ≥вобережж¤. ¬≥д трип≥льц≥в
та ≥нших представник≥в балкано-дунайського неол≥ту пращури
≥ндоЇвропейц≥в отримали вищезгадан≥ новац≥њ (глин¤ний посуд,
землеробство, тваринництво, металург≥¤ м≥д≥). ќднак, вс≥ ц≥
прогресивн≥ нововвдеденн¤ запозичувалис¤ разом з в≥дпов≥дною
терм≥нолог≥Їю. Ќов≥тн≥ досл≥дженн¤ л≥нгв≥ст≥в показали, що
с≥льськогосподарська лексика ≥ндоЇвропейських народ≥в значною
м≥рою маЇ близькосх≥дне походженн¤.
ќсобливо багато землеробських ≥ тваринницьких
терм≥н≥в, назв продукт≥в харчуванн¤, предмет≥в побуту ≥ндоЇвропейц≥
запозичили у прахатт≥в та прахурит≥в, прабатьк≥вщина ¤ких
розм≥щувалас¤ в ћал≥й јз≥њ. ÷е й зрозум≥ло, адже саме
зв≥дси у ”ѕ тис. до н.е. прийшли в —х≥дну √рец≥ю пращури балканського
неол≥ту. ќ.—тарост≥н (1988) наводить велику к≥льк≥сть мовних
запозичень з хаттськоњ та хуритськоњ мов в ≥ндоЇвропейських,
в т.ч.: akuo - к≥нь, kago - коза, porko - порос¤, hvelena
- хвил¤, вовна, auig- овес, hag - ¤года, rughio - рож,
жито, lino - льон, kulo - колоти, спис, gueran - жорнов, sel
- село, dholo - долина, arho -ареал, прост≥р, tuer - творог,
sur - сир, bhar - ¤чм≥нь, penkue - п"¤ть, klau
- ключ, medu - мед, солодкий, akro - поле, bar - зерно та
багато ≥нших.
”крањнський л≥нгв≥ст з ћоскви ¬.≤лл≥ч-—в≥тич
(1964) в≥дзначав, що певну частку своЇњ аграрноњ, тваринницькоњ
та побутовоњ лексики ≥ндоЇвропейц≥ запозичили з таких близькосх≥дних
мов, ¤к шумерська, прасем≥стська, еламська. як приклад запозичень
з прасем≥тськоњ досл≥дник наводить слова: tauro - бик,
gait - коза, agno - ¤гн¤, bar - зерно, dehno -
хл≥б, зерно, kern - жорнов, sekur - сокира, nahu
- посудина, корабель, haster - з≥рка, septm -
с≥м та ≥нш. « мови шумер≥в ≥ндоЇвропейц≥ запозичили корен≥:
kou- корова, reud - руда, auesk - золото, duer - двер≥,
hkor - гори та ≥нш.
«азначимо, що на час мовно-культурних
контакт≥в кор≥нних мешканц≥в ™вропи пра≥ндоЇвропейц≥в з прибульц¤ми
з Ѕлизького —ходу у ”≤≤ - ≤” тис. до н.е. сх≥дне узбережж¤
—ередземного мор¤ насел¤ли сп≥льн≥ пращури афраз≥йськоњ групи
народ≥в. Ћише з ≤” тис. до н е. з ц≥Їњ сп≥льноти почали вид≥л¤тис¤
сем≥ти (араби та Їврењ), Їгипт¤ни, бербери, кушити тощо. “обто,
в≥дзначен≥ ¬.≤лл≥чем-—в≥тичем прасем≥тськ≥ запозиченн¤ в ≥ндоЇвропейських
мовах в≥рн≥ше називати афраз≥йськими. јдже говорити про сем≥т≥в
до ≤” тис. до н. е. науково некоректно (√амкрелидзе, »ванов,
1984, с.880).
ќтже, простежений археологами та атропологами
генетичний, культурний, антрополог≥чний зв"¤зок балканського
неол≥ту, а через нього ≥ трип≥льськоњ культури, з п≥вденноанатол≥йським
центром становленн¤ землеробства ≥ тваринництва п≥дтверджуЇтьс¤
нов≥тн≥ми л≥нгв≥стичними досл≥дженн¤ми. „исленн≥ хатто-хуритськ≥
л≥нгв≥стичн≥ запозиченн¤ в мовах ≥ндоЇвропейц≥в, ¤к≥ отримали
навички землеробства та скотарства разом з в≥дпов≥дною терм≥нолог≥Їю
в≥д балкано-дунайських неол≥тик≥в, в т.ч. трип≥льц≥в, дають
п≥дстави припускати, що останн≥ в етно-мовному в≥дношенн≥
були спор≥днен≥ з хатто-хуритами ћалоњ јз≥њ ”ѕ-1” тис. до
н. е. (ћал. 7). ќднак присутн≥сть серед ≥ндоЇвропейських л≥нгв≥н≥стичних
запозичень шумерських, прасем≥тських, еламських терм≥н≥в св≥дчить,
що балкано-дунайський неол≥т не був монол≥тно хатто-хуритським.
ќчевидно було к≥лька р≥зноетн≥чних м≥грац≥йних хвиль з Ѕлизького
—ходу в √рец≥ю, в ¤ких брали участь не т≥льки хатто-хурити
јнатол≥њ, але й афраз≥йц≥, шумери, еламц≥ —ир≥њ, ѕалестини,
ћесопотам≥њ.
Ќезважаючи на певну строкат≥сть, балкано-дунайський
неол≥т, в т.ч. трип≥льська культура, генетично, культурно,
антрополог≥чно, в також етно-мовно т≥сно пов"¤зан≥ з згаданими
етносами Ѕлизького —ходу, ¤к≥ не належать до народ≥в ≥ндоЇвропейськоњ
мовноњ сп≥льноти. ќск≥льки украњнц≥, на в≥дм≥ну в≥д трип≥льц≥в,
Ї ≥ндоЇвропейц¤ми, то немаЇ п≥дстав вважати трип≥льц≥в праукрањнц¤ми.
”крањнська культура та мова принципово р≥зн¤тьс¤ в≥д культури
та мови стародавн≥х народ≥в Ѕлизького —ходу та њхн≥х родич≥в
трип≥льц≥в.
якщо украњнц≥ не Ї безпосередн≥ми нащадками
трип≥льц≥в, то, може, вони пр¤м≥ спадкоЇмц≥ ар≥йц≥в, далек≥
пращури ¤ких 5 тис. рок≥в тому рушили з украњнських степ≥в
на сх≥д, а 3,5 тис.рок≥в тому завоювали сх≥дну ≤нд≥ю та ≤ран.
¬же говорилос¤ про перех≥д до скотарства
сх≥дних сус≥д≥в трип≥льц≥в, що мешкали м≥ж Ќижн≥м ƒн≥пром
та ƒоном у ≤” тис. до н. е. јрхеологам вони в≥дом≥ п≥д назвою
середньостог≥вськоњ, нижньомихайл≥вськоњ, ¤мноњ культур. ќтриман≥
в≥д трип≥льц≥в та ≥нших прибульц≥в з ѕодунавТ¤ скотарськ≥
навички прижилис¤ ≥ розвинулис¤ в умовах степ≥в п≥вдн¤ ”крањни.
—тада кор≥в та овець пересувалис¤ в пошуках пасовиськ, що
вимагало в≥д скотар≥в рухливого способу житт¤. ÷е стимулювало
винайденн¤ та швидке поширенн¤ кол≥сного транспорту, а також
прирученн¤ в ≤” тис. до н. е. кон¤. ѕост≥йн≥ переходи в пошуках
пасовиськ призводили до збройних сутичок з сус≥дами, що м≥л≥тар≥зувало
сусп≥льство. ћожлив≥сть накопиченн¤ худоби в одних руках створило
умови дл¤ розшаруванн¤ сусп≥льства. «Т¤вилас¤ в≥йськова ел≥та.
ћ≥л≥тар≥зац≥¤ сусп≥льства зумовила буд≥вництво найдавн≥ших
фортець, поширенн¤ культ≥в верховного бога воњна-пастуха,
бойовоњ кол≥сниц≥, зброњ, вогню, сонц¤-колеса (свастика).
÷≥ ранн≥ нап≥вкочов≥ скотар≥ залишили
величезну к≥льк≥сть курган≥в. јрхеологи п≥знають њх по так
званому степовому поховальному комплексу. …ого найважлив≥шими
елементами Ї курганний насип, скорчений та посипаний червоною
вохрою к≥ст¤к неб≥жчика. ¬ могилу часто клали зброю, прикрашен≥
в≥дбитками мотузки глин¤н≥ горщики, камТ¤н≥ антропоморфн≥
стели (ћал. 5), а також деревТ¤н≥ вози (ћал. 8).
Ѕезкрањ степи та л≥состепи, що прост¤глис¤
в≥д ѕ≥вн≥чного ЌадчорноморТ¤ на сх≥д до ћонгол≥њ, створили
спри¤тлив≥ умови дл¤ розселенн¤ цих найдавн≥ших скотар≥в у
сх≥дному напр¤мку. ¬же у Ў тис. до н.е. ц≥ переселенц≥ дос¤гли
јлтаю, де сформували афанасњ≥вську археолог≥чну культуру,
¤ка за ус≥ма показниками дуже близька до свого генетичного
пращура - ¤мноњ культури ѕ≥вн≥чного ЌадчорноморТ¤.
” ≤≤ тис.до н.е. в л≥состепах в≥д ƒн≥пра
до јлтаю сформувалас¤ зрубно-андрон≥вська сп≥льнота. ѕереважна
б≥льш≥сть досл≥дник≥в вважаЇ ц≥ нап≥вкочов≥ скотарськ≥ племена
пращурами сх≥дноњ, ≥ндо-≥ранськоњ г≥лки ≥ндоЇвропейськоњ с≥мТњ
народ≥в («ал≥зн¤к, 1994, с.87-117). ѕоширюючи скотарський
тип господарства, андрон≥вська людн≥сть просунулась з ѕ≥вн≥чного
азахстану на п≥вдень ≥ заселила —ередню јз≥ю. —аме це населенн¤
було тими легендарними ар≥¤ми, ¤к≥ в середин≥ ≤≤ тис. до н.е.
зайн¤ли ≤ран або јйр≥¤н, що значить Украњна ар≥њвФ. ѕриблизно
в цей же час вони подолали хребти √≥ндукушу ≥ з ÷ентральноњ
јз≥њ вийшли в долину ≤нду ( узьмина, 1986).
Ќа той час ≤нд≥ю насел¤ли племена темношк≥рих
дравид≥в, ¤к≥ створили в сточищ≥ ≤нду розвинену ’арапську
цив≥л≥зац≥ю з великими м≥стами, фортец¤ми, зрошувальними каналами.
ќднак, на час ар≥йського завоюванн¤ ’арапська цив≥л≥зац≥¤
почала занепадати. Ќап≥вдик≥ скотар≥, що називали себе ар≥¤ми
(благородними), мали в≥йськову перевагу над м≥сцевими миролюбними
землеробами. Ѕойов≥ кол≥сниц≥ та ф≥лософ≥¤ в≥йни робили њх
непереможними. ’арапська цив≥л≥зац≥¤ була зруйнована, а њњ
нос≥њв перетворили на пригноблену частину сусп≥льства - касту
шудр (недоторканих).
“рохи п≥зн≥ше цих под≥й св¤щенн≥ г≥мни
ар≥њв - веди- були записан≥ њхньою мовою (санскритом). Ќайдавн≥ший
з цих рел≥г≥йних текст≥в –≥гведа датуЇтьс¤ другою половиною
≤≤ тис. до н.е. –≥гведа л¤гла в основу ≥нд≥йського письменства,
ф≥лософ≥њ, культури, рел≥г≥њ ≥ндуњзму (–игведа, 1989). Ќа
початку ≤ тис.до н.е. записана јвеста - зб≥рник г≥мн≥в ар≥йц≥в
≤рану.
«а –≥гведою, ар≥њ мешкали в басейн≥
≤нду. ¬они були досить рухливими скотар¤ми ≥ все житт¤ проводили
на колесах. ∆или в легких, розб≥рних, портативних житлах.
ќсновою благополучч¤ ар≥йц≥в була велика рогата худоба. особлива
увага прид≥л¤лас¤ кон¤рству. —еред домашн≥х тварин були в≥дом≥
в≥вц≥, кон≥, в≥слюки, собаки. ” велик≥ с≥мейн≥ вози запр¤гали
бик≥в.ѕоклон¤лис¤ коню та коров≥.
ќсновною ударною силою в≥йська ар≥њв
була двокол≥сна бойова кол≥сниц¤, ¤ку т¤гли двоЇ коней. «нали
вершництво, але к≥ннота в бою не використовувалась. ѕ≥хота
була допом≥жним родом в≥йськ у горах. √оловна збро¤ ар≥њв
- лук та стр≥ли.
’арчувалис¤ ар≥њ переважно молоком та
¤чм≥нною кашею. ѕшениц≥ та рису не знали. ћТ¤со њли р≥дко,
найчаст≥ше п≥д час рел≥г≥йних св¤т. ≤з вовни та рослинних
волокон ткали од¤г. «нали металург≥ю м≥д≥, золота, ср≥бла.
ѕосуди л≥пили з глини. √орщики, зроблен≥ на гончарному кол≥,
вважали породженн¤м демон≥в. —в¤щенн≥ чаш≥ були деревТ¤ними.
ƒо реч≥, св¤щенн≥ деревТ¤н≥ чаш≥ в≥дом≥ з праар≥йських поховань
культур степовоњ бронзи ≤≤≤-≤≤ тис. до н.е. в≥д ƒн≥пра до
ѕ≥вн≥чного азахстану, а також з курган≥в ск≥ф≥в, що були
нащадками ар≥њв ≥ мешкали на п≥вдн≥ ”крањни у ≤ тис.до н.е.
¬≥рог≥дно саме з таких чаш пили загадковий
св¤щенний нап≥й соому або хаому. ÷ю галюциногенну р≥дину готували
з соку ¤коњсь г≥рськоњ рослини, зм≥шаного з молоком чи медом.
ќстанн≥м часом висловлено здогад, що соому готували з гриба-мухомора
(–игведа, 1989, с.445).
јр≥йц≥ за –≥гведою були вогнепоклонниками
≥ спалювали померлих. √оловними богами були ≤ндра, —урТ¤,
јгн≥, яма. ≤ндра - це божество бур≥, грому, блискавки, в≥йни,
—урТ¤ - сонц¤, јгн≥ - вогню, яма - п≥дземного царства мертвих.
јр≥йц≥ ¤вл¤ли собою групу невеликих
племен, ¤к≥ гуртувалис¤ у нест≥йк≥ плем≥нн≥ обТЇднанн¤. ќсновою
њх сусп≥льства була патр≥архальна с≥мТ¤ на чол≥ з старшим
чолов≥ком. ≥лька спор≥днених племен утворювали граму, що
з санскриту перекладаЇтьс¤ ¤к Уселище, общинаФ. ƒо реч≥, саме
в≥д цього корен¤ походить украњнська громада.
ќбщини ар≥њв рухались з≥ своЇю худобою
та поклажею на возах у пошуках пасовиськ та уг≥дь дл¤ вирощуванн¤
¤чменю. Ќа одному м≥сц≥ затримувались не б≥льше н≥ж на п≥вроку,
щоб з≥брати врожай. грами нер≥дко ворогували м≥ж собою за
пасовиська та джерела води. “ому словом УграмаФ позначавс¤
≥ в≥йськовий заг≥н. ¬≥йна була звичайною, повс¤кденною справою
ар≥њв. ѕозначалас¤ вона буденним терм≥ном, що перекладавс¤
з санскриту, ¤к Уборотьба за кор≥вФ.
≥лька сус≥дн≥х общин утворювали племТ¤
(в≥с), ¤ке очолював цар (раджа). ¬ його функц≥њ входила орган≥зац≥¤
племен≥, захист та розширенн¤ меж плем≥нноњ територ≥њ, маг≥чн≥
оф≥руванн¤. Ќайближчою до радж≥ особою був його домашн≥й жрець
(пурох≥та). ¬лада цар¤ обмежувалас¤ народними зборами (сам≥т≥),
що буквально означаЇ УсходкаФ. Ќа таки зборах могли скинути
поганого раджу ≥ на його м≥сце обрати ≥ншого
«авойовники ар≥њ д≥лилис¤ на три соц≥альн≥
верстви, ¤к≥ звалис¤ варнами, що перекладаЇтьс¤ ¤к УкольориФ.
Ѕрахмани - це жерц≥; кшатр≥њ - воњни, правител≥; вайшТњ -
общинники, пастухи, хл≥бороби. —имволами брахмана був жовтий
кол≥р та деревТ¤на чаша дл¤ оф≥рувань; кшатр≥¤ - червоний
кол≥р, кол≥сниц¤ та збро¤; вайшТњв - син≥й кол≥р, ¤рмо та
плуг.
Ќеспростовн≥ археолог≥чн≥ факти св≥дчать,
про зпродженн¤ ≥ндо-≥ранськоњ групи ≥ндоЇвропейц≥в у степах
м≥ж ƒн≥пром ≥ ¬олгою не п≥зн≥ше ≤≤≤ тис.до н.е. (¤мна археолог≥чна
культура). Ќа думку фах≥вц≥в тод≥ ж почалос¤ формуванн¤ визначальних
елемент≥в ≥ндо-≥ранського мовно-культурного комплексу вперше
письмово заф≥ксованого в –≥гвед≥ б≥льше 3 тис. рок≥в тому.
ќднак, генетичн≥ витоки де¤ких сюжет≥в м≥фолог≥њ ар≥њв з п≥вдн¤
”крањни не Ї п≥дставою дл¤ твердженн¤, що њх творц¤ми були
праукрањнц≥.
ѕрихильники ар≥йськоњ верс≥њ походженн¤
украњнц≥в використовують паралел≥ м≥ж украњнською мовою ≥
санскритом, або знаход¤ть у –≥гвед≥ в≥дпов≥дники укра≥нським
фолькльорним сюжетам. „исленн≥ приклади цих реально ≥снуючих
паралелей м≥ж мовою та культурою легендарних ар≥йц≥в та сучасних
украњнц≥в подаЇ журнал У≤ндо-™вропаФ. ќднак цього не достатньо
щоб вважати ар≥њв праукрањнц¤ми. јдже аналог≥чн≥
численн≥ сходженн¤ з мовою та м≥фами –≥гведи чи јвести легко
в≥дшукати у мовах та культурах ус≥х народ≥в ≥ндоЇвропейськоњ
мовноњ с≥мТњ. ѕо¤снюЇтьс¤ це њх походженн¤м в≥д Їдиного сп≥льного
пращура - пра≥ндоЇвропейц≥в, ¤к≥ у ”-≤” тис. до н.е.
мешкали в л≥состепах та степах ѕ≥вденно-—х≥дноњ ”крањни, Ќижнього
ƒону, убан≥ («ал≥зн¤к, 1994, с.89-95).
јр≥йц≥ - один з багатьох етнос≥в сх≥дноњ,
≥ндо-≥ранськоњ г≥лки ≥ндоЇвропейськоњ с≥мТњ народ≥в. “ому
значно б≥льший ступ≥нь спор≥дненост≥ з ар≥¤ми мали ск≥фи або
сармати, мова ¤ких також належала до ≥ранських. Ќащадками
ар≥њв можна вважати й ≥нш≥ народи сх≥дноњ ≥ндо-≥ранськоњ г≥лки
≥ндоЇвропейц≥в -- таджик≥в та сак≥в —ередньоњ јз≥њ, нос≥њв
мови х≥нд≥ та урду ≤нд≥њ, пуштун≥в јфган≥стану, перс≥в ≤рану,
алан≥в та осетин≥в п≥вдн¤ —х≥дноњ ™вропи та авказу тощо.
ѕереважна б≥льш≥сть серйозних вчених визначаЇ спор≥днен≥сть
згаданих народ≥в з ар≥йц¤ми, але вважаЇ останн≥х своЇр≥дним
окремим народом. Ќе вдаючись в подробиц≥, зазначимо, що ар≥њ
дл¤ нас Ї такими ж далекими родичами, ¤к, наприклад, англ≥йц≥,
греки чи в≥рмени, з ¤кими украњнц≥ пов'¤зан≥ дуже давн≥м сп≥льним
походженн¤м в≥д найдавн≥ших ≥ндоЇвропейських скотар≥в л≥со-степового
ѕодн≥пров'¤.
ќтже, праар≥йц≥ —х≥дноњ ”крањни ≤”-≤≤≤
тис. до н.е. були безпосередн≥ми пращурами не словТ¤н, а ≥ндо-≥ранськоњ
г≥лки ≥ндоЇвропейц≥в. ўодо можливих предк≥в словТ¤нських народ≥в
(в т. ч. украњнц≥в), то на думку археолог≥в (Ѕ.–ибакова, —.Ѕерезанськоњ,
™.ћаксимова та ≥н.) у той далекий час вони були п≥вн≥чними
сус≥дами трип≥льц≥в. ƒо числа прасловТ¤нських археолог≥чних
культур б≥льш≥сть фах≥вц≥в зараховуЇ генетично повТ¤зан≥ сп≥льноти
ѕ≥вн≥чно-«ах≥дноњ ”крањни починаючи в≥д культур шнуровоњ керам≥ки
к≥нц¤ ≤≤≤ тис. до н. е. ¬олин≥, ѕрикарпатт¤ та ѕ≥вденного
ѕол≥сс¤ (мал. ≤). онкретно це середньодн≥провська, стжижовська,
городоцько-здовбицька культури шнуровоњ керам≥ки, що
дали початок тшинецьк≥й та сосницьк≥й культурам середньоњ
бронзи. Ќа останн≥х виросли б≥логруд≥вська та лебед≥вська
культури п≥зньобронзовоњ доби. ѓх безпосередн≥ми нащадками
Ї культури п≥дг≥рц≥вська, милоград≥вська та ск≥ф≥в-орач≥в
л≥состепового ѕравобережж¤ ≤ тис. до н. е. Ќа цьому генетичному
п≥дгрунт≥ виросла перша достов≥рно прасловТ¤нська сп≥льнота
- зарубинецька культура рубежу н. е.
ќстанн≥м часом зТ¤вилис¤ археолог≥чн≥
матер≥али, що дозвол¤ють опустити кор≥нн¤ цього прасловТ¤нського
етногенетичного ланцюга аж до мезол≥ту балт≥йськоњ традиц≥њ.
¬и¤вилос¤, що культури шнуровоњ керам≥ки виросли з культури
кул¤стих амфор, пращуром ¤коњ Ї неол≥т л≥йчастого посуду ≤”
тис. до н.е., ¤кий у свою чергу постав внасл≥док п≥вденних
вплив≥в на балт≥йський мезол≥т ” тис. до н. е. («ал≥зн¤к,
1994, с.89, 97-99). «азначимо, що н весь цей довгий ланцюг
археолог≥чних культур, що розвивалис¤ на прабатьк≥вщин≥ словТ¤н
та украњнц≥в у ѕ≥вн≥чно-«ах≥дн≥й ”крањн≥ прот¤гом ” - ≤ тис.
до н. е., не лишили праукрањнц≥ чи нав≥ть прасловТ¤ни. ÷е
лише дуже далек≥ наш≥ пращури, в≥д ¤ких поход¤ть не т≥льки
словТ¤ни, але й балти ≥ нав≥ть германц≥. ѕереважна б≥льш≥сть
зазначених археолог≥чних культур була залишена сп≥льними пращурами
словТ¤н, балт≥в ≥ нав≥ть германц≥в.
“аким чином, немаЇ н≥¤ких серйозних
наукових п≥дстав вважати украњнц¤ми н≥ трип≥льську людн≥сть
ѕравобережноњ ”крањни, н≥ стародавн≥х ар≥њв ≤нд≥њ та ≤рану,
про що тверд¤ть автори де¤ких публ≥цистичних статей останн≥х
рок≥в.
“ак звана трип≥льська верс≥¤ походженн¤
украњнц≥в стверджуЇ, що украњнський етнос вже ≥снував за час≥в
трип≥льськоњ археолог≥чноњ культури, тобто 5 -- 7 тис. рок≥в
тому. ”крањнська ≥стор≥¤ зразу стаЇ виключенн¤м ≥з загальноЇвропейськоњ.
јдже б≥льш≥сть народ≥в пом≥рноњ смуги ™вропи маЇ в≥к близько
1,5 тис.рок≥в. Ћише греки мають науков≥ п≥дстави опускати
своњ нац≥ональн≥ корен≥ в глибину в≥к≥в на 3,5 тис. рок≥в.
ѕисьмов≥ джерела переконливо св≥дчать про ≥снуванн¤ протогрецькоњ
(м≥кенськоњ) мови уже в середин≥ ≤≤ тис. до н.е., тобто за
час≥в завоюванн¤ ар≥¤ми долини ≤нду.
ѕоказово, що приб≥чники такого надзвичайно
давнього в≥ку украњнц≥в Ї, ¤к правило, аматори, а не фах≥вц≥-≥сторики.
ѕо¤снюЇтьс¤ це тим, що фах≥вц≥ розум≥ють неможлив≥ть довести
безперервн≥сть культурно-≥сторичного розвитку на украњнських
теренах в≥д трип≥льськоњ культури до ≥сторичних украњнц≥в.
ј це необх≥дна умова встановленн¤ в≥ку вс¤кого сусп≥льно-≥сторичного
¤вища (держави, народу, м≥ста, культурно-≥сторичного рег≥ону)
методами ≥стор≥њ чи археолог≥њ.
“ак, ≥стор≥¤ –иму починаЇтьс¤ не з по¤ви
людини на јпенн≥нському п≥востров≥, а з заснуванн¤ на ап≥тол≥йському
пагорб≥ саме цього м≥ста, безперервний розвиток ¤кого простежено
до наших дн≥в.
“рип≥льсько-ар≥йська верс≥¤ етногенезу
украњнц≥в Ї типовим прикладом ≥сторичноњ м≥фотворчост≥, бо
надто погано аргументуЇтьс¤ науковими фактами. ¬она Ї породженн¤м
щирого патр≥отизму, зрозум≥лоњ недов≥ри до оф≥ц≥йноњ науки,
аматорства та постколон≥ального комплексу меншовартост≥. ористь
в≥д цього псевдонаукового, суперпатр≥отичного жанру украњнськ≥й
держав≥ сумн≥вна, а шкода -- очевидна. р≥м того, що в наш
складний час дезор≥ЇнтуЇтьс¤ громадськ≥сть, дискредитуЇтьс¤
украњнська ≥сторична наука в боротьб≥ з ≥деолог≥чними супротивниками
незалежност≥ ”крањни.
¬се це утруднюЇ вир≥шенн¤ доленосного
дл¤ украњнськоњ державност≥ ≥ найважлив≥шого дл¤ нац≥ональноњ
≥сторичноњ науки завданн¤. ћаЇтьс¤ на уваз≥ в≥дновленн¤ законного
права украњнц≥в на ≥сторичну спадщину ињвськоњ –ус≥ ¤к першоњ
украњнськоњ держави. Ѕез цього ≥сторичного фундаменту неможлива
побудова незалежноњ ”крањни. јдже вс¤ка реан≥мац≥¤ –ос≥йськоњ
≥мпер≥њ, нав≥ть у пом'¤кшеному сх≥днослов'¤нському вар≥ант≥
ќ.—олжен≥цина, буде вигл¤дати законом≥рним в≥дновленн¤м ≥сторичноњ
справедливост≥, возз'Їднанн¤м колись н≥би-то Їдиного давньоруського
народу, насильницьки розчленованого агресивними сус≥дами.
ќтже, проблема етногенезу украњнц≥в та њхньоњ держави маЇ
вир≥шальне значенн¤ дл¤ побудови самост≥йноњ ”крањни.
јле будувати державу на неправдивих
≥сторичних м≥фах типу трип≥льськоњ верс≥њ походженн¤ украњнц≥в
теж небезпечно. ¬рахуймо сумний досв≥д наших сх≥дних сус≥д≥в,
¤к≥ будували ¬елику –ос≥ю на ≥сторичному м≥ф≥ про ћоскву ¤к
трет≥й –им. ¬≥н проголошував династичн≥ права московського
кн¤з¤ на вс≥ земл≥ ињвськоњ –ус≥ та ¬≥зант≥њ, виправдовуючи
≥мперську експанс≥ю в п≥вденно-зах≥дному напр¤мку. ќчевидна
неправдив≥сть та ≥мперська тенденц≥йн≥сть ц≥Їњ псевдо≥сторичноњ
концепц≥њ Ї одн≥Їю з причин ≥деолог≥чноњ кризи та розпаду
–ос≥йськоњ ≥мпер≥њ.
« ћ ≤ — “
ѕередмова.
1. ѕро украњнську нац≥ю
та нац≥ональну ≥дею.
2. ”крањна м≥ж —ходом
≥ «аходом.
3. “рип≥льц≥: хто вони.
4. ¬≥д склавин≥в до першоњ
украњнськоњ держави.
5. ѕроблема давньоруськоњ
народност≥.
6. ≈тн≥чн≥ процеси в ињвськ≥й
–ус≥ та походженн¤ б≥лорус≥в та рос≥¤н
7. ињвська –усь - праукрањнська
держава.
8. ”крањна ≥ –ос≥йська
≥мпер≥¤.
9. «агибель ≥мпер≥њ..
10.—х≥дна ™вропа серед
св≥тових цив≥л≥зац≥й.
ѕ≥сл¤мова
Ћ≥тература
ƒодаток.
як нищили украњнську нац≥ю.
ƒо
розд≥лу "ѕросв≥та"
¬олодимир ѕанченко,
доктор ф≥лолог≥чних наук,
¬≥це-ѕрезидент Ќац≥онального У”н≥верситету
иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤Ф
Ћ≤“≈–ј“”–Ќ≤ ƒ∆≈–≈Ћј ƒј¬Ќ№ќ√ќ ” –јѓЌ—№ ќ√ќ Ћ≤“ќѕ»—”.
≈тнограф≥¤ ”горськоњ –уси.
”крањнське
козацтво.√енеза ≥ становленн¤ козацтва в ”крањн≥. ”крањнське козацтво:
формуванн¤ соц≥ального стану.≤сторичн≥ передумови та причини виникненн¤.
–имський ≥мператор Ч –усин.
ћихайло ƒорошенко - гетьман-флотоводець.
ј–’јѓ„Ќ≤ ≈Ћ≈ћ≈Ќ“» ”Ћ№“”–» ќ«ј÷“¬ј ¬ ќЌ“≈ —“≤ ” –јѓЌќ«Ќј¬—“¬ј.
L'HISTOIRE : LE DEBUT DE LA COSAQUERIE.
¬I…—№ ќ¬ј I—“ќ–Iя ќ„»ћј ѕќЋ№—№ »X I ” –јѓЌ—№ »X ƒќ—ЋIƒЌ» I¬.
[Ѕайда-¬ишневецький]
[ќлег ќльжич]
[ѕоходи запорожц≥в на —тамбул]
[ѕрутський мир 1711 р.]
[÷≥кав≥ факти з ≥стор≥њ ”крањни]
[‘ортец¤ одак ]
[” 1920-тi роки Ђгуртки р≥дноњ мовиї створювали нав≥ть у тюрмах ]
[«емельне питанн¤ в економ≥чному розвитку «апорозьких ¬ольностей ]
"–усь" ≥ "”крањна". ≤¬јЌ —≤– ќ ” ѕќЋќЌ≤ Ѕј√ј“ќ¬≈ “ќ–Ќќ—“≤ . ” –јѓЌј Ц назва нашоњ земл≥ з найдавн≥шн≥х час≥в.
≈двард ≥нан.
–ос≥йськ≥ м≥фи про кињвську спадщину ‘ормуванн¤ ”крањнськоњ Ћ≥тературноњ ћови ¬ √аличин≥ ¬ ”мовах јвстр≥йського –ежиму. ≤сторик та археолог, професор
ћихайло ёл≥анович Ѕрайчевський. ‘ормуванн¤ украњнськоњ народност≥. ѕоходженн¤ та поширенн¤ назви Ђ”крањнаї. ƒо ≥стор≥њ використанн¤ топон≥му У–усьФ, У–осс≥¤Ф в украњнськ≥й ≥стор≥ограф≥њ до XVIII ст.
|
Ћ≤“≈–ј“”–Ќ≤ ƒ∆≈–≈Ћј ƒј¬Ќ№ќ√ќ ” –јѓЌ—№ ќ√ќ Ћ≤“ќѕ»—”.
≈тнограф≥¤ ”горськоњ –уси.
”крањнське
козацтво.√енеза ≥ становленн¤ козацтва в ”крањн≥. ”крањнське козацтво:
формуванн¤ соц≥ального стану.≤сторичн≥ передумови та причини виникненн¤.
–имський ≥мператор Ч –усин.
ћихайло ƒорошенко - гетьман-флотоводець.
ј–’јѓ„Ќ≤ ≈Ћ≈ћ≈Ќ“» ”Ћ№“”–» ќ«ј÷“¬ј ¬ ќЌ“≈ —“≤ ” –јѓЌќ«Ќј¬—“¬ј.
L'HISTOIRE : LE DEBUT DE LA COSAQUERIE.
ѕерепис населенн¤. |